Aspark Owl hypercar onthuld

Aspark, een Japans ingenieursbureau waarover je misschien hebt gehoord, heeft zojuist de definitieve productieversie van zijn Owl-hypercar onthuld. Er zijn twee cijfers om je aandacht op te richten. 

De eerste cijfers

Het eerste cijfer is het aantal pk’s dat de elektrische hypercar levert. De Hypercar heeft 2012 pk, wat genoeg is om de Lotus Evija voorbij te rijden. Op dit moment is het de krachtigste elektrische hypercar op de markt. Aspark denkt dat de auto van 0 naar 100 zal gaan in slechts 1.69 seconden. Je staart naar het glanzende einde van een van ’s werelds snelst accelererende auto’s, zo niet de snelste.

In een gesprek met TopGear.com zei Aspark-baas Masanori Yoshida dat sinds de introductie van de auto in 2017, het bedrijf hard aan het werk is geweest om het niet alleen sneller, maar ook het snelst te maken. “We hebben de omstandigheden en details getest en als gevolg daarvan is de snelheid veel hoger dan toen we de auto voor het eerst aankondigden.”

Het concept uit 2014

Het idee voor de Owl werd inderdaad al in 2014 bedacht, gevolgd door prototypetests, een concept, versnellende benchmarking en nu de laatste die je kunt kopen … voor € 2,9 miljoen. Het zal door MAT in Italië worden gebouwd en Yoshida vertelde ons dat de laatste auto’s begin volgend jaar klaar zullen zijn. Van de 50 zijn er al 15 besteld.

De techniek

Zullen we het hebben over de uitvoering? Laten we het hebben over de uitvoering. Er is een opstelling met vier motoren met een 64kWh lithium-ionbatterijpak. Het totale vermogen ligt op 2.012 pk en 1475 lb ft koppel – meer dan de Lotus Evija en Pininfarina Battista / Rimac C_Two. Aspark vertelde ons dat deze aandrijving afkomstig is van een externe leverancier, maar zou niet precies ingaan op wie deze heeft gebouwd.

Het chassis van de Owl is volledig gemaakt uit carbon, waar door hij 1900 kg weegt. Naast 2.012 pk beschikt de Japanse creatie over 2.000 Nm aan koppel. Hoewel je deze auto niet zal kopen voor de actieradius, zou je er 450 km ver mee moeten komen. De Japanners hebben dit alles voor elkaar gekregen met vier elektromotoren en een 64-kWh lithium-ion batterij.

Verder zei Masanori Yoshida, dat dit nog maar het begin was. “We zijn van plan in de toekomst een ander model te maken,” vertelde hij aan Top Gear. “Zowel kleiner als groter dan de Owl.” Inderdaad, de tweede Aspark-weg auto zal de grote zijn, maar geen SUV. “Alleen hypercars – ik hou van hypercars!” Zei hij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *