Zeg maar dag tegen 8 uur elektrisch laden en hey tegen 10 minuten

Snel elektrisch laden is de toekomst!

Iedereen kent het wel bij het hebben van elektrische auto. Urenlang aan een laadpaal staan om de batterij iets te laden en indien het helemaal leeg is wel een uur of 8. Dat gaat verledentijd worden. Binnen 10 minuten laden, dat is wat de toekomst gaat brengen. Door ontwikkeling van een nieuw lithium-ion batterij is het mogelijk om elektrische voertuigen in de toekomst snel te laden. Hierdoor is het mogelijk om het voertuig met 200 km aan te vullen in een tijd dat vergelijkbaar is het met het vullen van een voertuig die op aardgas rijdt. Dat is ongeveer 10 minuten. Nu hoor ik men al denken hoe is dat toch mogelijk! Het komt door een nieuwe techniek die wordt gebruikt bij het opladen van de accu. Dit systeem zorgt ervoor dat de batterij wordt gekoeld tot kamertemperatuur tijdens het laadcyclus.

Onderzoek naar manieren om batterij te beschermen tegen hitte

Normaal was dit proces niet mogelijk. Echter is door het lithium plateren ervoor gezorgd dat het in de batterij kan groeien. Indien het te lang aan de hitte wordt blootgesteld, kan hiermee kortsluiting voorkomen worden. Echter is bij onderzoeken gebleken dat door de berekende verwarmingsmethoden te gebruiken en blootstelling van de batterij aan de te hoge temperaturen te beperken het gat tussen elektrisch laden en auto’s met brandstof te tanken gedicht wordt. Normaliter worden batterijen opgeladen en ontladen bij dezelfde temperatuur. Onderzoekers hebben echter ontdekt dat door de hitte opvoeren de batterij een hogere lading kon geven zonder dat de levensduur in gevaar kwam. 

Nu denkt de normale mens zoals ik, hoe krijgen die mensen dat toch voor elkaar. Dat leggen wij even uit: de truc is dunne folie dat gemaakt is van nikkel. Deze zorgt ervoor dat de lading gelijkmatig overgebracht wordt naar de batterij cel. Tijdens meerdere onderzoeken is duidelijk geworden dat zelfs wanneer de temperatuur opgedreven werd, de folie ervoor zorgde dat de batterij aan de buitenkant niet oververhit raakte en aan de binnenkant onderdelen niet vernietigd werden. 

Ondanks al deze onderzoeken lag het probleem er niet in om snel laad batterijen te maken, maar om de batterijen goed te houden wanneer zij aan hoge temperaturen werden blootgesteld. Daar lag het probleem namelijk. De batterijen verslechterden op het moment dat het veel te warm werd. Al met al is een ding zeker voorlopig blijven de oplaadtijden voor de elektrische auto’s traag. Binnen 10 minuten laden, dit zal binnen een aantal jaar mogelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *