75 procent van OV-bussen elektrisch in 2025

De groei van het aantal elektrische bussen is sterker dan die van elektrische personenauto’s. Vanaf 2025 mogen busmaatschappijen alleen nog kiezen voor de aanschaf van zero emissie bussen. Na verwachting zijn al 75 procent van de ov-bussen elektrisch in 2025.  Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL hebben enkele trends en verwachtingen in kaart gebracht op het gebied van elektrische OV-bussen.

Op dit moment rijdt bijna 10 procent van de bussen in het openbaar vervoer elektrisch. Dit zijn 453 bussen die volledig elektrisch rijden van de in totaal 5.000 e-bussen in het openbaar vervoer. Ook zijn er een tiental bussen die momenteel elektrisch rijden op waterstof. Het aandeel van elektrische bussen in het openbaar vervoer is al stukken groter dan het aandeel elektrische personenauto’s en deze trend zal ook aanhouden.  Ook provincies en gemeenten zullen komende jaren meer inzetten op de transitie van het openbaar voervoer. “75 procent van de ov-bussen elektrisch in 2025, naar verwachting. Tien jaar later zal dit aantal de 100 procent benaderen met 4.000 á 5.000 e-bussen”, zo stellen onderzoekers van ElaadNL.

Laadmogelijkheden

Op basis van toekomstplannen en prognoses van de 32 concessiegebieden zijn de verwachtingen tot 2035 uitgewerkt door ElaadNL. Aan de hand van die informatie zijn kansrijke locaties voor het laden van de bussen bekeken. Hierbij is rekening gehouden met factoren als; welke vermogens benodigd zijn en welk laadprofiel te verwachten valt. Met die gegevens hebben de onderzoekers 111 depotlocaties in kaart gebracht waar bussen langer staan en de mogelijkheid is voor ‘smart charging’. Dit houdt in dat op deze punten het opladen van de accu’s langere tijd zal duren. Verder zijn er 260 locaties binnen de dienstregelingen waar de mogelijkheid is voor ‘opportunity charging’. Dit houdt in dat de bussen snel laden gedurende stops van 5 tot 10 minuten.

Samenwerking

Volgens onderzoekers van ElaadNL is het van groot belang om rekening te houden met de groei van het aantal elektrische bussen en de specifieke mogelijkheden van de in kaart gebrachte kansrijke laadlocaties. “Dit vraagt om een tijdige samenwerking van alle betrokken partijen en een duidelijke regievoering op het proces.” Bovenstaande is volgens de onderzoekers van uiterst belang om de transitie naar “Zero Emissie OV-busvervoer” zo soepel mogelijk te laten verlopen.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *