Transitie openbaar vervoer

Binnen het Elektrisch Nederlands openbaar vervoer begint het elektrisch rijden steeds meer zijn slag te slaan. Vooral binnen de grote steden in Nederland is de verwachting dat steeds meer elektrisch openbaar vervoer terug is te zien op de weg.

Elektrische taxi

De mensen die namelijk op Schiphol airport aankomen zien zodra zij het vliegveld uitkomen een vloot van elektrische taxi’s. Deze bestaan uit Tesla’s en Nissans staan op de taxistandplaats. Het beeld wat de mensen gelijk hebben is dat deze taxi’s gelijk ook duurder zijn, omdat het vrij dure auto’s zijn. Echter bewijst het tegendeel dat deze taxi’s dezelfde prijs hanteren als reguliere diesel taxi’s. Daarnaast stoten deze auto’s helemaal niks uit en zijn ze geheel stil op de weg. De elektrische taxi vloot wordt verstrekt door het bedrijf BIOS-Group. Dit bedrijf beweert dat 70% van de taxi’s op Schiphol airport bestaan uit elektrische auto’s dit zijn er ongeveer 170 op dit moment.

Elektrisch vervoer
Elektrisch bus vervoer

Naast de elektrische taxi’s beginnen elektrische bussen ook te rijden op het traject Amsterdam Airport als shuttlebussen binnen het elektrisch Nederlands openbaar vervoer. Er zijn er op dit traject al 100 die aan het rijden zijn. Volgens bronnen wordt er vermeld dat er binnen 2 jaar er 258 zullen rijden.

Naast de elektrische taxi’s beginnen elektrische bussen ook te rijden op het traject Amsterdam Airport als shuttlebussen. Er zijn er op dit traject al 100 die aan het rijden zijn. Bronnen vermelden dat er binnen 2 jaar er 258 zullen rijden.

Opladen elektrisch vervoer

Het rijden met elektrische auto’s en bussen is natuurlijk geheel anders dan het rijden met een auto op brandstof. Je kunt niet naar een tankstation en je auto volgooien met benzine of diesel. Je moet een laadpaal opzoeken bij een tankstation of ergens in de buurt van de plaats waar je bent. Afhankelijk van de plaats waar je bent kan er gekeken worden of er superchargers in de buurt zijn of gewone laadpalen. Superchargers zullen de accu van een personenauto vullen binnen een half uur. Hierdoor zal het voor 80% vol zijn en binnen iets meer dan een uur is de auto geheel vol geladen. Mocht je haast hebben en gezien hebben dat er geen supercharger is in de buurt is dan kun je beter op de fiets gaan. Gesteld dat het gemiddeld 6 tot 8 uur tot de accu vol is.

Voor de bussen die op het schipholtraject actief zijn is er ook een mogelijkheid om de accu op te laden met 450 KWH per uur. Dit zijn dan ook de superchargers die worden ingezet tussen de diensten die gedraaid worden. Echter zijn er in de avond laders die de accu laden met 30 KWH per uur voor de volgende ochtend.

Binnen de grote steden kun je de laadpalen voor de elektrische auto’s niet meer missen. Elke hoek die je namelijk omgaat zal je er een vinden. In de grote steden binnen Nederland kun je veel superchargers vinden. Echter ga je er in de dorpen geen vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *