Elektrische mogelijkheden in de taxibranche

Er zijn steeds meer elektrische mogelijkheden binnen de Nederlandse taxibranche. De meeste mensen kennen waarschijnlijk alleen de tesla model s en de tesla model x. Velen onder ons denken waarschijnlijk dat dit de enige modellen zijn die geschikt zijn om als taxi ingezet te worden. Echter bewijst het tegendeel dat er veel meer mogelijkheden zijn binnen het aanschaffen van de elektrische taxi’s. Er zijn op dit moment 18 verschillende voertuigen. Deze zijn volledig elektrisch, maar van dit aantal zijn er maar 6 goedgekeurd door de RDW om te mogen deelnemen aan het taxivervoer.

Aanbieders elektrische taxi’s

De modellen die in aanmerking komen om als taxi ingezet te worden zijn de volgende: De Nissan Leaf, Opel Ampera, Renault fluence ZE, Renault Kangoo ZE, Toyota prius plug in en de Tesla model S en de model X. De meest voorkomende modellen zijn toch wel de model X en de model S en de Nissan Leaf. Deze zie je in grote getalen in de randstad voorbijkomen. Voornamelijk de Tesla is een bekend begrip in de taxibranche. Toch begint de nieuwe Leaf begint ook zijn slag te slaan in de markt. Er zijn steeds meer promotieacties door auto dealers naar ondernemers toe om de Nissan Leaf als taxi te gaan gebruiken. Dit alles heeft ermee te maken dat de Nissan Leaf een stuk goedkoper is. Daarnaast is het makkelijker aan te schaffen voor de gewone ondernemer. De Nissan Leaf begint namelijk bij een prijs van 33000,- tot een maximum van 40000,- euro. Dit is in vergelijking tot de 80000 die een nieuwe tesla kost natuurlijk aanzienlijk minder. Binnen de Amsterdamse taximarkt werden er subsidies verleent door de overheid om een elektrische auto aan te schaffen. Dit wordt jammer genoeg niet verleent in andere steden. Nu hoor ik men al denken, maar hoe is dan mogelijk. Dat is voor ons ook een groot raadsel. Echter is het in Amsterdam nu ook niet meer mogelijk om deze aan te vragen, want de subsidiepot is momenteel helemaal leeg.

Belemmering diesel taxi

Reden dat steeds meer ondernemers in deze branche kiezen voor een elektrische wagen is, omdat er op bepaalde taxistandplaatsen helemaal niet meer met een dieselauto gekomen mag worden. Hierbij moet gedacht worden aan het centraal station, Leidseplein en Amstel. Dit zijn wel de plekken waar het meeste omzet te verdienen valt en hierom hebben veel ondernemers weinig keus. Namelijk een elektrische auto aanschaffen. In andere gevallen stoppen met de taxi business of overwegen om gewoon een stuk minder te verdienen, maar wel diesel te rijden. Het elektrisch taxi rijden is door dit soort maatregelen steeds meer gestimuleerd en anderzijds wordt het ook deels verplicht. In veel steden in Nederland en België mag namelijk niet meer in de binnenstad gereden worden met oude dieselauto’s. Mocht je er toch voor kiezen om dit wel te doen. Moet u niet raar staan kijken als er een boete in de brievenbus verschijnt.

Afweging tot het kopen of niet kopen van een elektrische taxi

Als je al deze factoren op een rij zet dan vraag je jezelf toch af waarom niet iedereen al een elektrische vloot aanschaft. Het rijden van een elektrische taxi heeft namelijk meer voordelen dan nadelen. De voordelen zijn dat de kosten in onderhoud over het algemeen een stuk lager liggen. Bovendien is het imago wat een elektrische auto biedt vaak een soort status die klasse uitstraalt. Een nadeel is dat het opladen van de elektrische taxi’s vaak lang duurt. Daarnaast is de actieradius niet heel groot is. Laten we nou eerlijk zijn een taxi die stil staat is niet bepaald wat een ondernemer wilt en al helemaal niet als het met een lege accu staat. Bovendien is het aanschaffen van de elektrische auto’s gewoonweg duur en is het voor veel ondernemers niet haalbaar en rendabel om zo een auto aan te schaffen. 

Mes op de keel voor veel ZZP’ers

Al met al gaat de taxibranche in de komende jaren toch drastisch veranderen, ondanks dat er veel elektrische mogelijkheden zijn binnen de Nederlandse taxibranche. Bedrijven moeten eraan gaan geloven om toch een elektrische vloot aan te schaffen. Mocht u nou toch niet over willen gaan op elektrische taxi’s. Dan bestaat de kans dat u op veel plaatsen niet meer actief mag zijn. Bovendien zijn er opdrachtgevers die zelfs naar de concurrent gaan overstappen die wel elektrisch vervoer aanbiedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *