Skoda Vision iV, de elektrische crossover coupé

Nadat moederbedrijf Volkswagen de ID.3 heeft gepresenteerd, is het de beurt aan de andere merken van de Groep om elektrische voertuigen te presenteren. Zo ook bij Skoda.

Het voertuig is lastig te plaatsen aangezien het een combinatie is tussen sportieve liftback en een SUV. Volgens kenners een echter cross-over, hoewel dit meer een verzamelnaam is dan een type aanduiding van het soort voertuig. Daarmee wijkt Skoda af van de tot noch toe gepresenteerde voertuigen op het MEB-platform van Volkswagen. Volkswagen zelf kwam met een Golf look-a-like, genaamd de ID.3 en kiest daarmee voor die ‘hatchback-vorm’, terwijl Audi met de E-tron zich meer gaat richten op de SUV’s.

Unieke beleving

De Vision iV zag er bij productie al productie klaar uit. Hoewel Audi inmiddels heeft bewezen dat het kan, gaan de meesteervanuit dat de camera’s van de Vision uiteindelijk zullen worden vervangen door ‘ouderwetse’ buitenspiegels en zullen de achteruitrijcamera’s als optie beschikbaar zijn. Doe toevoeging van deurgrepen, net iets kleinere wielen en net wat minder uitzinnige led-verlichting is wat de Vision iV een realistisch ogend elektrisch voertuig maakt.
Hoewel het dashboard de nodige overeenkomsten heeft met het interieur van de volkswagen-modellen, kan worden verwacht dat Skoda de ruimte gaat krijgen om hier verder een eigen draai aan te geven. De Tsjechen kiezen met een tweespaaks stuurwiel en ‘warme’ materialen voor een unieke sfeer. Dat de Vision iV boven alles een echte Skoda is, blijkt ook uit de hoeveelheid handigheidjes. Een ruitenkrabber is op een vooraf verwarmbare elektisch voertuig wellicht niet echt relevant, maar voor een paraplu, grote opbergvakken en een handig indeelbare bagageruimte voorzien nog wel een toekomst.

Lang, breed en hoog

De bagageruimte van de Vision iV lijkt een inhoud te krijgen van zo’n 550 liter, want er is geen enkele reden om aan te nemen dat de productversie wat afmetingen betreft van zijn voorbode zal afwijken. Daarmee weten we ook dat de auto langer, breder en hoger zal zijn dan de Volkswagen ID.3. Hoewel de vlak liggende motorkap een minder efficiënte indeling toestaat, belooft Skoda met deze buitenmaten toch een enorm ruime auto te zijn. Wat techniek betreft, is er straks weinig verschil met het overige aanbod op het MEB-platform van Volkswagen.  Zoals vrijwel alle elektrische voertuigen zullen er verschillende versies op de markt komen, welke verschillen op het gebied van accucapaciteit en motorvermogen. De Skkoda iV wordt in 2020 onthuld, waarna meerdere varianten zullen volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *